Rippikoulu

Mikä on rippikoulu?

Rippikoulu toteutetaan puolen vuoden aikana ja sen laajuus on 80 tuntia. Siihen voi liittyä erilaisia tapahtumia, vierailuja ja retkiä. Jos rippikouluun liittyy leirijakso, se on tavallisesti noin viikon mittainen.

Milloin?

Yleensä rippikoulu käydään sinä vuonna, kun täytetään 15 vuotta. Suomalaisista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun käy vuosittain noin 84%.

Jos olet mennyt 6-vuotiaana kouluun, voit anoa mahdollisuutta käydä rippikoulu 14-vuotiaana samaan aikaan luokkakavereittesi kanssa. Yhtä hyvin voit käydä riparin vuotta myöhemminkin.

Mikä konfirmaatio?

Konfirmaatio on rippikoulun päätösjuhla. Konfirmaatiossa tunnustat itse kristillisen uskon, johon sinut on kastettu. Kasteessasi vanhemmat ja kummit lausuivat uskontunnuksen puolestasi, nyt olet itse pääosassa. Jonain päivänä on ehkä sinun vuorosi kummina lausua sama tunnustus uuden kirkon jäsenen puolesta.

Rippikoulun voit käydä, vaikka sinua ei olisi kastettu. Jos haluat osallistua konfirmaatioon, sinut tulee kastaa ennen sitä. Jos sinut on kastettu, mutta et enää kuulu kirkkoon, on sinun liityttävä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan.

Mitä oikeuksia?

Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on kirkkohäiden edellytys.