Familjegudstjänst i kyrkan. Barnkören, Kompisskolan och Dagklubben medv.

sö 14.4 kl. 11.00

Familjegudstjänst i kyrkan. Barnkören, Kompisskolan och Dagklubben medv. Malax kyrka

Ärans konung på förnedringens väg

Evangelietexterna för palmsöndagen och första söndagen i advent berättar om samma händelse. Kristi offentliga gärning syftade från första början fram mot de sista dagarna av hans liv.

Palmsöndagens namn Dominica palmarum syftar på det som skedde när Jesus red in i Jerusalem och människorna strödde palmkvistar på hans väg. Till minne av detta brukade man hämta palmkvistar till kyrkan denna söndag. De bars också i palmsöndagens processioner. Hos oss har palmkvistarna ersatts med kvistar av vide.

På palmsöndagen inleder ärans konung sin vandring mot förnedringen. Efter att ha smorts i Betania red Jesus in i Jerusalem, mot lidande och död. Detta blev dock vägen till den seger som palmkvistarna symboliserar. På palmsöndagen bereder sig kyrkan att följa Frälsaren under de sista skedena av hans liv.

Barnkören, Kompisskolan och Dagklubben medverkar.

YLE-radiogudstjänst, som sänds samma dag kl 13.03.

Liturg: Tomi Tornberg
Kantor: Katri Lax


Se också

sö 19.5 kl. 10.00

Malax kyrka

De stupades dag.Högmässa i kyrkan. Uppvaktning av krigargravarna.

Himmelrikets medborgare i världen

Uppmaningen Cantate (Sjung!) som är hämtad från dagens psaltarpsalm (98) placerar denna söndag mitt i kedjan av glädjerika söndagar. Församlingen följer sin Segerherre i sanning och kärlek på väg mot den fullständiga glädjen i himlen. Ledda av den heliga Anden får de kristna leva som medborgare i det himmelska riket redan här i världen.
to 23.5 kl. 14.00 -15.00

Malax-Korsnäs HVC, Stampvägen 2, 66100 Malax

Andakt på Malax-Korsnäs HVC kl 14.

HERRENS VÄLSIGNELSE. Herren välsigne er och bevare er. Herren låte sitt ansikte lysa över er och vare er nådig. Herren vände sitt ansikte till er och give er frid. I Faderns, Sonens och den heliga Andens namn. Amen. (4. Mos. 6:24–26)
sö 26.5 kl. 10.00

Malax kyrka

Gudstjänst i kyrkan.

Hjärtats samtal med Gud

Rogate (Bed! Anropa!) avviker från de övriga söndagarna efter påsk såtillvida att det latinska namnet inte kommer från dagens antifon utan från de festprocessioner som hölls fr.o.m. 300-talet i Rom. De ersatte de hedniska processioner som man om vårarna hade hållit ute på fälten. Från slutet av 400-talet förekom kyrkliga processioner på vardagarna mellan bönsöndagen och Kristi himmelsfärdsdag. Därför kallades de för gångdagar.

Inom den evangeliska kristenheten talar bönsöndagens texter traditionellt om bönen och om Kristus som den stora förebedjaren och böneläraren.