nalle

Barn och familj

Församlingen vill finnas till för dig och din familj och stöda er i den kristna fostran. Grupper och klubbar finns för barn i olika åldrar och för föräldrar och barn tillsammans. Församlingen vill stöda barnets och familjens andliga utveckling och stöda parrelationen som föräldraresurs.

I vår verksamhet gör vi barnkonsekvensanalyser. Det gör vi för att förstå vad som är barnets bästa i ett sammanhang.

Dopträd och Babykyrka

Församlingen har ett Dopträd i kyrkan. Det skall fyllas med gröna hjärtan vart efter ett dop har ägt rum.

Dopträdet är en symbol för barnets födelse och dop, och genom det får församlingens nya medlem en plats i kyrkorummet. Hjärtat symboliserar livet, godhet, kärlek och känslor och den gröna färgen barmhärtighet, kärlek och empati. Grönt är naturens, fridens, tillväxtens och sympatins färg och kännetecknar helandets förmåga. Trädet symboliserar församlingen. På varje hjärta som hängs upp står det döpta barnets namn och dopdatum.

Hjärtat hängs upp i trädet söndagen efter dopet, i samband med att namnet på den döpta läses upp. Om familjen vill får de själva hänga upp hjärtat.

Babykyrka firar vi första söndagen efter nyår, som har temat ”Dopets gåva" , och då inbjuds de barn som döpts under föregående år och familjen får då ta hem sitt hjärta.

barn

Tag kontakt