Alla Helgons Dag 2020, med ljuständning för de som avlidit under det senaste året

i Malax församling

Restriktionerna och begränsningarna fortsätter med tanke på coronaviruset. Begränskningar med hur många som får komma till kyrkan medförde att vi beslöt att spela in gudstjänsten på Alla Helgons Dag. Sebastian Silfver och Håkan Jäntti vid Malax-TV spelade in gudstjänsten, som sändes både via Malax-TV:n och webradion på alla helgons dag, 31.10.2020.

Om du missade gudstjänsten, kan du se den igen här:

Alla Helgons DagÖppna länk i ny flik

1. Psalm 325 Långt bortom rymder vida
    Emma Backman sång, kantor Katri Lax orgel

2. Inledande välsignelse och växelhälsning

3. inledningsord

4. Ljuständning för de som avlidit under det senaste året.

5. Bön

6. Sång av Emma Backman, Amazing grace

7. Första och Andra läsningen

8. Psalm: 944 Kvällens tystnad
    Emma Backman sång, kantor Katri Lax orgel

9. Evangelium

10. Predikan

11. Trosbekännelsen

12. Kyrkans förbön

13. Herrens bön

14. Personalkören: 391 Blott en dag - psalmmeditation av Egil Hovland

medverkande:

kaplan Kristian Norrback, lit/pred
kantor Katri Lax, piano/orgel
Emma Backman, sång
Läsning: Jenni Broo och Frank Isaksson
PersonalKör: Tomi Tornberg, Peter Brunell, Frank Isaksson, Jenni Broo, Kristian Norrback, Kent Gullqvist, Annette Ahlholm och Lena Smulter.

YouTube-video

Ljus på alla helgona

Ett barn som betraktar en trappa med många alla helgon ljus tända.

Alla helgons dag

På alla helgons dag kommer vi ihåg våra nära som lämnat livet på jorden. Vi pryder och tänder ljus på gravarna. Tillsammans bildar ljusen och lyktorna ett hav som lyser upp novembermörkret. Förutom att vi minns våra kära, påminner dagen oss också om hoppet att ses igen.

Sedan andra världskriget har det i Finland varit tradition att gå till gravgården och tända ljus på gravarna. Idag är alla helgons dag en av de största helgdagar i Finland. Det är bara första advent, julafton, juldagen och skärtorsdagen som samlar fler människor till kyrkorna.

Ljushav på gravgården

Den enkla handlingen att tända ett ljus för att mota mörkret är en stark markering. Du sprider hopp i en mörk värld och visar konkret att ljuset är starkare än mörkret. Med ljuset ger du styrka och mod åt oss alla som sörjer och saknar.

Om man inte har någon man vill tända ljus för, kan man ändå ta en promenad till närmaste gravgård. När man ser ljushavet och tänker på att varje ljus berättar om någon som är död och som någon saknar, kan det kännas både vackert och sorgligt. Döden och sorgen är något vi bär tillsammans. Ingen är ensam om sorgen, inte heller om hoppet.