Diakoni hjälper och stöder

Då du känner dig ensam, ledsen, sörjer, har problem i relationer, kämpar med ekonomiska frågor eller vill samtala kan du vända dig till församlingens medarbetare. Präster, diakoniarbetare och andra medarbetare i församlingen finns till för dig. Till dem kan man vända sig med frågor om Gud, tro, bön och förbön, de har tystnadsplikt.

Diakonimottagningen är öppen enligt tidsbeställning.

Du kan också kontakta oss genom mailkontakt.

Diakonikansliet och -mottagningen finns vid kyrkhemmet i Malax, Snickerivägen 2.

Du behöver inte bära din oro och dina bekymmer ensam. Församlingens anställda kan hjälpa dig med problemen, både de praktiska och känslomässiga. Ingen frågar om vad du tror på eller om du är medlem i kyrkan. Kyrkan erbjuder också anonymt samtalsstöd via telefon och nätet.

Läs om samtal och besök

Kyrkhemmet i Malax

Missionssyföreningen

Syföreningar har en lång tradition i vår kyrka genom alla tider har kvinnor samlats för att handarbeta men också tala tro och dela liv. Genom händers arbete har vår värld förändrats till det bättre. Insamlade medel har nått till världens alla hörn. De har samlat in pengar och genom åren varit skillnaden mellan liv och död för tusentals människor på utsatta platser i vår värld.

Kom och var med i en gemenskap som förändrar världen både den lilla och den stora. Det finns två syföreningar i vår församling, en i kyrkhemmet i Yttermalax och en i församlingshemmet i Övermalax.

Två missionssyföreningsgrupper träffas troget och regelbundet, varannan tisdag kl 13-15 i Kyrkhemmet i Yttermalax och varannan torsdag kl 13-15 i Församlingshemmet i Övermalax.

Det är betydelsefullt, både för kropp och själ, att regelbundet komma samman med andra till dessa ”vardagsgudstjänster”.