Välkommen till Skriftskolan i Malax församling!

I skriftskolan (=konfirmandundervisningen) står vi på många sätt inför livets under. I den kristna tron är det fråga om ett stort under, Guds stora kärlek till oss människor. Varje människa är också ett under. I skriftskolan får du förundra dig över Guds verk och din egen existens som Guds skapelse: ”Jag tackar dig för dina mäktiga under, förunderligt är allt du gör.” (Ps. 139:14)

I skriftskolan är det också fråga om människans relation till sig själv, till andra människor och till hela skapelsen. Hur ska jag leva bra och rätt? Hur ska jag leva som kristen? Ingen finns till utan någon annan och ingen orkar leva ensam i världen. Människan lever inför Guds ansikte i alla sina relationer.

Konfirmandtiden varar minst ett halvt år (sammanlagt ca 80 timmar) och avslutas med konfirmationen. De flesta går i skriftskola och blir konfirmerade under det år som de fyller 15 år.

Om man vill gå i skriftskola utan att vara kyrkans medlem är det fullt möjligt. Den som inte är döpt kan med vårdnadshavarnas samtycke döpas och bli kyrkans medlem och konfirmeras om han/hon vill.

Ordet konfirmation betyder bekräftelse.  Dop, konfirmandundervisning och konfirmation hör ihop.  Men för alla konfirmander finns möjligheten att enbart gå i skriftskola utan att bli konfirmerade.

Inskrivning till skriftskolan, för ungdomar födda 2006 eller tidigare, sker lördagen den 14.11.2020 kl 16 i kyrkan. Efter inskrivningen deltar vi i Ljusmässan, som börjar kl 18 i kyrkan.

Skriftskolan
Skriftskolelektioner på Orisberg lägerområde.
Skriftskola 2018

Kanske du ännu funderar över något. Kolla då här.

Läs vanliga frågor om konfirmation